Andrea Granell Querol
Professora associada del Departament de Didàctica de les Ciències Socials de la Universitat de Barcelona.
Llicenciada en Psicologia i Màster en Producció i Comunicació Cultural per la Universitat Ramon Llull.
Doctora en Psicologia (menció internacional) amb la tesi “The effect of contemporary art perception: Study of younger and older adults’ art appreciation in museum experiences” https://www.tdx.cat/handle/10803/386510#page=1
Academia.edu https://barcelona.academia.edu/AndreaGranell
Researchgate https://www.researchgate.net/profile/Andrea-Granell
ORCID 0000-0002-7511-2555
Linkedin https://www.linkedin.com/in/andreagr/
Twitter @GranellAndrea
Pg. Vall d’Hebron 171
(08035) Barcelona.
Facultat d’Educació – Campus Mundet.
Departament de Didàctiques Aplicades
Correu electrònic: agranellq@ub.edu
Ha investigat i treballat durant tres anys a Boston (Massachusetts) col·laborant amb Arts and Mind Lab del Departament de Psicologia del Boston College. Durant la seva estada als Estats Units, va fer una estada al Real Colegio Complutense (Harvard University) i en el Departament d’Educació del Museum of Fine Arts, Boston. Allà també es va formar i adquirir experiència com a “access guide”, educadora de grups amb necessitats específiques, concretament persones amb baixa visió o ceguesa.
Formada en VTS (Visual Thinking Strategies) metodologia innovadora i inclusiva que es basa en l’ús de l’obra d’art com a eina d’aprenentatge a l’hora d’observar, pensar i comunicar. Ha col·laborat amb el Museum of Fine Arts (Boston) i Isabella Stewart Gardner Museum (Salem), pioners en la utilització d’aquesta metodologia en les seves activitats educatives. A Catalunya ha impartit cursos i tallers sobre VTS dirigits a professorat d’educació secundària i per educadores patrimonials.
Amb més de deu anys d’experiència en l’àmbit dels estudis de públics i l’accessibilitat, el seu camp d’interès és investigar i portar a terme avaluacions de les activitats educatives de museus i institucions patrimonials i els seus materials educatius i accessibles per tal de millorar i adaptar-nos als diferents públics i poder arribar a fer possible els museus socials, oberts a tota la ciutadania.
Col·labora en jornades i diversos projectes internacionals relacionats amb el patrimoni inclusiu: el projecte europeu POCTEFA-ARTIS (Art per la inclusió social) i el REACC-MAC (Disseny de materials accessibles en el Museu d’Arqueologia de Catalunya). Recentment ha treballat amb el Servei de Museus del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya en l’elaboració i la redacció del “Pla d’accessibilitat de Museus, Centres i Espais d’Arts Visuals de Catalunya”.
Actualment col·labora com a docent en el Màster de Gestió del Patrimoni Cultural i Museologia de la Universitat de Barcelona impartint la nova i necessària assignatura “Museus i accessibilitat”. És la impulsora de la recerca en museus i accessibilitat del grup DIDPATRI.
Línies de recerca
Museus i accessibilitat
Disseny de material accessible per a museus
Didàctica del patrimoni
Avaluació d’activitats educatives patrimonials
Col·laboracions en docència
Actualment
Màster de Gestió del Patrimoni Cultural i Museologia, Universitat de Barcelona.
Màster d’Educació Interdisciplinària de les Arts, Universitat de Barcelona.
Màster de Formació del Professorat de Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d’Idiomes, Universitat de Barcelona.
Anteriorment
Grau en Educació Infantil, Universitat de Barcelona.
Professora invitada
Màster Universitari en Producció i Comunicació Cultural, Universitat Ramon Llull.
Màster en Humanitats i Patrimoni Digitals, Universitat Autònoma de Barcelona.